| KK 982/2005 vp
  - Markus
  Mustajärvi /vas ym.  KIRJALLINEN KYSYMYS 982/2005 vpMakuuvaunu- ja autojunaliikenteen
  turvaaminen Kemijärvellä
 Eduskunnan puhemiehelle VR on tehnyt
  päätöksen, että syyskuussa 2006 makuuvaunuliikenne Rovaniemen ja Kemijärven
  välillä loppuu. Jatkossa makuuvaunut jäisivät Rovaniemelle ja jatkoyhteys
  korvattaisiin joko päivävaunuilla tai bussiyhteyksillä. Myös autojunaliikenne
  aiotaan lakkauttaa.
 Matkailu kehittyy koko Itä-Lapin
  alueella myönteisesti niin kesä- kuin talvikautenakin. Kemijärvelle asti
  liikennöitävä junaliikenne on tärkeä osa koko alueen palveluita ja
  matkailumarkkinointia. Rataosuuden Isokylä-Kelloselkä
  kohtalosta päätetään vuoden 2010 jälkeen, jolloin naapurimaiden kiinnostus ja
  tarpeet rataosuuden säilyttämiseksi ja jatkamiseksi Kantalahteen saakka on
  selvitetty.  Pyhä-Luosto-alueella, Sallatunturilla ja Suomulla matkailuinvestoinnit kasvavat, ja suuria
  uusinvestointeja valmistellaan parhaillaan. Uutiset tämänkaltaisten matkailun
  peruspalveluiden lakkauttamisesta eivät ainakaan lisää
  investointihalukkuutta. Lisäksi tulevaisuudessa junaliikenteen voidaan olettaa
  parantavan kilpailukykyä muihin liikennemuotoihin verrattuna.  Itä-Lappi kuuluu valtioneuvoston päätöksen mukaisesti erityisiin
  kehitettäviin alueisiin. Työtä koordinoi Itä-Lappi-koordinaatiotyöryhmä. Selvitysmies,
  valtiosihteeri Raimo Sailas tekee vuoden 2005 loppuun mennessä esityksen
  uusista aluepoliittisista kokeiluista. Saamamme tiedon mukaan Itä-Lappi
  kuuluu seutukuntana kokeilujen piiriin.  Edellä olevan perusteella ja
  eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen
  jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen: Kuinka VR:n suunnitelmat
  lakkauttaa junaliikenne nykyisessä muodossaan Kemijärvelle ovat linjassa
  Itä-Lappi-koordinaatiotyöryhmän ja nimenomaisen valtioneuvoston päätöksen
  kanssa,  aikooko liikenne- ja viestintäministeriö
  toimia niin, että valtion talousarviossa esitetään riittävä määräraha, jotta
  liikennöinti voi jatkua nykyisessä muodossaan Kemijärvelle ja  aikooko ministeriö käynnistää
  rataosuuden sähköistämisen suunnittelun?  Helsingissä 2 päivänä joulukuuta
  2005 Markus Mustajärvi /vas Simo Rundgren /kesk
 Maija Rask /sd
 Esko-Juhani Tennilä /vas
 Tatja Karvonen /kesk
 Jari Vilén /kok
 Eduskunnan puhemiehelle Eduskunnan työjärjestyksen 27
  §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut
  asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Markus Mustajärven /vas ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 982/2005 vp: Kuinka VR:n suunnitelmat
  lakkauttaa junaliikenne nykyisessä muodossaan Kemijärvelle ovat linjassa Itä-Lappi-koordinaatiotyöryhmän
  ja nimenomaisen valtioneuvoston päätöksen kanssa,  aikooko liikenne- ja
  viestintäministeriö toimia niin, että valtion talousarviossa esitetään
  riittävä määräraha, jotta liikennöinti voi jatkua nykyisessä muodossaan
  Kemijärvelle ja  aikooko ministeriö käynnistää
  rataosuuden sähköistämisen suunnittelun?  Vastauksena kysymykseen esitän
  seuraavaa: Kysymys koskee Rovaniemen ja Kemijärven välistä liikennettä, jota VR
  Osakeyhtiö liikennöi tällä hetkellä omalla taloudellisella vastuullaan. VR
  Osakeyhtiö on ilmoittanut, ettei liikennettä välillä Rovaniemi-Kemijärvi ole
  enää jatkossa mahdollista harjoittaa liiketaloudellisin perustein.  Itä-Lapin kehittämistä pohtineissa
  työryhmissä on pidetty tärkeänä, että makuuvaunuyhteys ja autonkuljetukset
  jatkuisivat Rovaniemi-Kemijärvi-radalla. Liiketaloudellisesti kannattamattomana yhteys liittyy
  VR Osakeyhtiön ja liikenne- ja viestintäministeriön väliseen
  ostoliikennesopimusneuvotteluun. Neuvottelut tulevista
  henkilöliikenneostoista ovat vielä kesken, eikä päätöksiä asiasta ole tehty.  VR Osakeyhtiön Lapin
  yöjunaliikennettä koskevien suunnitelmien taustalla on liikenne- ja
  viestintäministeriön pyytämän vastineen mukaan VR:n 20 uuden makuuvaunun
  tilaus. Vaunut ovat tulossa Lapin yöjunaliikenteeseen vuoden 2006 aikana.
  Vaunuilla ei pystytä liikennöimään sähköistämättömillä rataosuuksilla kuten
  Rovaniemi-Kemijärvi-rataosuudella.  VR Oy:n näkemys on, että
  yöjunaliikenteen kustannustehokkuuden kannalta on perusteltua supistaa lähtö-
  ja määräasemat mahdollisimman vähiin. Yöjunaliikenne painiskelee
  kannattavuusongelmien kanssa. Tältä kannalta on myös järkevää keskittää koko
  Itä-Lappia palveleva liikenne, sekä makuu- että autovaunut, Rovaniemelle.
  Tulevaisuudessa ei myöskään haluta uudestaan rasittaa liikennettä niillä
  lisäkustannuksilla, jotka junan pilkkominen Rovaniemellä ja sen huoltaminen
  Kemijärvellä aiheuttaa.  Rataosan Rovaniemi-Kemijärvi
  sähköistäminen ei ole Ratahallintokeskuksen ohjelmassa, ja rataosan nykyinen
  liikennemäärä on pieni. Mikäli rataosan liikennemäärä kasvaa merkittävästi
  tulevaisuudessa, on asiaa harkittava uudelleen.  Helsingissä 22 päivänä joulukuuta
  2005 Liikenne- ja
  viestintäministeri Susanna Huovinen Till
  riksdagens talman I det
  syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till
  den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS
  982/2005 rd undertecknat av riksdagsledamot Markus Mustajärvi /vänst m.fl.: På
  vilket sätt är VR:s planer på att dra in den nuvarande tågtrafiken till
  Kemijärvi i linje med vad samordningsarbetsgruppen för östra Lappland ansett
  och ett uttryckligt statsrådsbeslut,  ämnar
  kommunikationsministeriet handla så att ett tillräckligt anslag för
  fortsättande av den nuvarande tågtrafiken till Kemijärvi upptas i statsbudgeten
  och  har
  ministeriet för avsikt att börja planera en elektrifiering av banavsnittet?  Som
  svar på detta spörsmål anför jag följande: Spörsmålet
  avser trafiken mellan Rovaniemi och Kemijärvi, som VR Aktiebolag för
  närvarande upprätthåller på eget ekonomiskt ansvar. VR Aktiebolag har
  meddelat att det i fortsättningen inte längre är möjligt att trafikera
  sträckan Rovaniemi-Kemjärvi på företagsekonomiska grunder.  I de
  arbetsgrupper där utvecklandet av östra Lappland har dryftats har det ansetts
  vara viktigt att sovvagnsförbindelsen och biltransporterna på banan
  Rovaniemi-Kemijärvi fortgår. Eftersom förbindelsen inte är lönsam
  företagsekonomiskt sett omfattas den av de överläggningar om köp av
  trafiktjänster som förs mellan VR Aktiebolag och kommunikationsministeriet. Förhandlingarna
  om de framtida köpen av persontrafiktjänster pågår som bäst, och beslut i
  ärendet har inte fattats.  Bakom
  VR Aktiebolags planer beträffande nattågstrafiken på Lappland ligger, enligt
  ett genmäle som kommunikationsministeriet har begärt, den beställning på 20
  nya sovvagnar som VR har gjort. Vagnarna kommer att börja användas i
  nattågstrafiken på Lappland under år 2006. Vagnarna kan inte användas på
  banavsnitt som inte är elektrifierade, såsom sträckan Rovaniemi-Kemijärvi.  VR
  Ab:s uppfattning är att det med avseende på nattågstrafikens
  kostnadseffektivitet är befogat att antalet avgångs- och ankomststationer är
  så litet som möjligt. Nattågstrafiken tampas med lönsamhetsproblem. Ur den
  synpunkten är det rationellt att koncentrera all den trafik som betjänar
  östra Lappland till Rovaniemi, både sov- och bilvagnar. I framtiden är det
  inte heller önskvärt att på nytt belasta trafiken med de merkostnader som
  uppkommer när tågen delas upp i Rovaniemi och service på dem utförs i
  Kemijärvi.  Enligt
  Banförvaltningscentralen står en elektrifiering av banavsnittet
  Rovaniemi-Kemijärvi inte på programmet och den nuvarande tragikmängden på
  avsnittet är liten. Om trafikmängden på banavsnittet växer avsevärt i
  framtiden, bör frågan övervägas på nytt.  Helsingfors
  den 22 december 2005 Kommunikationsminister Susanna Huovinen  |