| 
              
              
                | 
  |  
                | Meidän juttu. Ministeri 
                  Susanna Huovinen ei halua, että VR:n omistajaohjaus 
                  siirrettäisiin liikenne- ja viestintäministeriöstä uuteen, 
                  valtioneuvoston kanslian alaisuuteen perustettavaan 
                  ohjausyksikköön. 
 |  Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen 
            (sd) vastustaa sitä, että VR-Yhtymän omistajaohjaus 
            siirrettäisiin uuteen valtionyhtiöiden omistusohjausta tekevään 
            yksikköön. Uusi yksikkö perustetaan valtioneuvoston kanslian 
            yhteyteen keväällä 2007. Siihen keskitetään 36 markkinaehtoisesti 
            toimivan valtio-omisteisen yhtiön ohjaus. Asiaa valmistelleen kauppa- ja 
            teollisuusministeriön listalla on kuitenkin edelleen 37 yhtiötä. 
            Huovinen kummeksuu asiaa. - Nimenomaan sovimme talouspoliittisessa 
            ministerivaliokunnassa, että VR:n osalta asiaa vielä selvitetään. On 
            aika erikoista sanoa VR:ää samalla tavalla markkinaehtoisesti 
            toimivaksi kuin muita siirrettäviä yhtiöitä, kun se käytännössä on 
            monopoli, Huovinen sanoo. Hallitus ei ole koskaan päättänyt, että VR kuuluisi 
            listalle. Ainakaan tämä hallituksen aikana siirto ei näytäkään 
            toteutuvan. Huovinen ei kuitenkaan tyrmää asiaa ikuisiksi 
            ajoiksi. - Nyt vain on tämä tilanne. En halua olla 
            hajottamassa sitä laaja-alaisesti ammattitaitoista ryhmää, joka 
            ministeriöön on vuosien mittaan kertynyt, hän sanoo. Sen sijaan Finnairin ohjauksen siirtäminen uuteen 
            yksikköön on täysin riidaton asia, sehän on pörssiyhtiö.  Huovisella ei myöskään ole mitään sitä vastaan, 
            että Postin omistajaohjaus siirretään pois omasta ministeriöstä. 
            Postin osalta kilpailua on jo vapautettu, ja yhtiö pyrkii kovasti 
            kansainvälisille markkinoille. Kilpailu etenee kiskoillakin EU-maat suojelevat rautateitään melko 
            mustasukkaisesti. Tämä näkyi Huovisen mukaan hyvin, kun maat hioivat 
            kolmatta rautatiepakettiaan. Rautateille on joka maassa asetettu 
            erityistehtäviä, joten kilpailun avaaminen ei ole aivan helppoa. Suomessa on melko laaja konsensus siitä, että ei 
            tehdä enempää, mitä EU edellyttää. Seuraava toimia edellyttävä 
            EU-määräys on kansallisen tavaraliikenteen avaaminen kilpailulle 
            vuoden 2007 alussa. VR:n tontille tulo ei ole kilpailijoille helppoa. 
            Sen kalusto- ja henkilöstöetu on niin suuri. Epäilemättä kuitenkin 
            ainakin metsäyhtiöissä ja niille kuljetuspalveluja tarjoavissa 
            yhtiöissä mietitään tarkasti, kannattaisiko nykyinen monopoli 
            haastaa kiskoilla. Ja vaikka todelliseen kilpailuun ei olisikaan 
            mahdollisuuksia, hyvät laskelmat takataskussa auttavat aina, kun 
            hintaneuvotteluja käydään. Ministeriössä asiaa pohditaan keväällä Huovisen 
            mukaan hyvin tarkasti. - Mietitään, mikä voisi olla se uusi elementti. 
            Jotenkin minusta silti tuntuu, että vapauttamisen vaikutukset voivat 
            ainakin aluksi olla aika pieniä. Unionista on tulossa paineita myös 
            henkilöliikenteen avaamiselle. Suomi on toistaiseksi suhtautunut 
            asiaan kielteisesti. - Luulen, että tässä kyllä liikutaan eteenpäin 
            lähitulevaisuudessa. On katsottava, että emme vain jää vastustamaan 
            jokaista muutosta pienen poppoon kanssa nurkkaan. Siinä menettää 
            samalla helposti puhevallan itse asian sisältöön.  Pauli 
            Takalapauli.takala@kauppalehti.fi
 +358-10-665 
        101
 
 |