Alleviivaukset lisätty

 

Lapin kansa 26.7.06

Liikenneministeriö vaatii Lapin liiton rahaa Kemijärven yöjunaan Jorma Särkelä

Kemijärvi


Liikenneministeriön liikennepalveluyksikön päällikkö Juhani Tervala vaatii rahaa Lapin liitolta Kemijärven yöjunan jatkolle. Jo edellisessä neuvottelussa VR on ilmoittanut, että junaliikenne loppuu syyskuussa ilman lisärahoitusta Lapista tai valtiolta. Lapin liiton maakuntajohtaja Esko Lotvonen puolestaan sanoo liikenneministeriön vastaavan junaliikenteen kehittämisestä Suomessa ja ostopalveluista VR:ltä.

- Lapin liitolla ei ole paljoakaan rahaa tai sanomista junaliikenteestä. Liikenneministeriön rahoin voidaan junaliikennettä jatkaa, mutta ostopalvelujen hintaa ei ole vielä kerrottu. Lapin liitolla on hyvin rajalliset rahat rataliikenteen kehittelyyn. Kyllä pallo on edelleen liikenneministeriöllä ja ratkaisu löytynee elokuun budjettiriihestä. Lapissa on tavoitteena säilyttää Kemijärven junaliikenne ja lisätä höyryä poliitikkojen pannuihin ennen budjettiriihtä, kertoo Esko Lotvonen.
Ensi keskiviikkona liikenneministeriö, Lapin liitto ja VR kokoontuvat taas yhteiseen neuvottelupöytään ja ryhtyvät kartoittamaan ostoliikenteen hintaa sekä sen rahoitusta eri valtion lähteistä. Tervalan mukaan vuosittain Kemijärven junaliikenteen jatko vaatii satoja tuhansia euroja vuosittain.

Itä-Lapissa pelätään, että VR vain yrittää kyhnyttää rahaa valtiolta Kemijärven ”kannattamattoman” junaliikenteen jatkamiseen ja tähän peliin ei liikenneministeriö ole suostuvainen. Näin Kemijärven pikajuna pysähtyisi Rovaniemelle jo syyskuussa. Liikenneministeriön liikennepalveluyksikön päällikkö Juhani Tervala vaatiikin rahaa raiteille Lapin liitolta.

 

Iso Vaalee voisi
sähköistää junan

Keppihevosena VR:llä ja liikenneministeriöllä junaliikenteen lopetukseen on ollut sähköjunan vaunujen tarvitsema sähkö lämmitykseen ja toimintojen ylläpitoon. Tähän tarvittaisiin VR:n mukaan kaksi aggregaattivaunua, joiden hankinta veisi vuoden ja olisi kallis ratkaisu. Äsken ilmestyneessä kirjassa Iso Vaalee Petri P. Pentikäinen kertoo Dr16-veturin pystyvän syöttämään sähköjuniin vähintään 566 kilovolttiampeeria ja kaksi veturia siten 1132 kVA eli kahdentoista uuden sähköjunan makuuvaunun tarpeen. Tästä mahdollisuudesta on kuitenkin vaiettu niin VR:n kuin liikenneministeriönkin taholla.

Kirjailijakin toteaa, ettei Itä-Lapin yöjunan ajaminen Rovaniemeltä Kemijärvelle ole kiinni tekniikasta tai edes rahasta, vaan halusta. Kainuun sähköistettäviltä radoilta Isot Vaaleet vapautuvat vuodenvaihteessa ja jo vapautuneet pohjoisen veturit siirretään Kaakkois-Suomen ratapihoille järjestelyvetureiksi, jota tehtävää voisivat hoitaa vanhemmatkin dieselit. Ouluun jää muutama Dr16 sähköistämään Kolarin sähköjunan vaunut.

Sallan kunnanjohtaja Kari Väyrynen on esittänyt, että Ouluun varastoitavia Isoja Vaaleita voitaisiin käyttää vetämään ja sähköistämään Rovaniemeltä Kemijärvelle ajettavia sähköjunan vaunuja vaikka heti. Näitä vetureita on käytetty Jyväskylän Intercity-junien vaunujen vetoon ja sähköistämiseen jo vuonna 1989. Dr16 veturi kykenee vetämään 5 vaunun junan ja sähköistämään sen vaunut sähköistämättömillä rataosilla. Vetureiden tekniikka on nykyaikaista ja voima dieselistä raiteille välitetään suomalaisin sähkömoottorein eli vetureiden dieselmoottorit toimivat jo nyt isoina aggregaatteina.

-        On useampiakin ratkaisuja ajaa sähköjunat Rovaniemeltä Kemijärvelle. Iso Vaalee veturi vetää sähköjunan Kemistä Kolariin. Miksi se ei voisi vetää Kemijärven junaa? VR voisi rakentaa kaksi dieselgeneraattoria sinisten vaunujen rungolle pohjoiseen eikä se maksa kuin 200 000 euroa eikä suinkaan 1,2 miljoonaa. Tässä nyt VR:n monopoli juoksuttaa ministeriön metsään esittämällä hatusta vetäistyjä lukuja niin kustannuksista kuin Kemijärven matkustajamääristäkin. Kemijärven liikenne on kannattavaa yli 40 000 matkustajallaan. Kesälläkin vaunut ovat täpö täynnä kevään turistisesongin lisäksi. Radalla tulisi jatkaa myös rahtiliikennettä Sallaan ja purkaa tällaiset monopolit, vaatii Sallan kunnanjohtaja Kari Väyrynen.


Kuva: Iso Vaalee pystyy vetämään ja sähköistämään 6 sähköjunan vaunua. Kaksi Dr16-veturia voisi siis vetää Rovaniemeltä Kemijärvelle 12 sähkövaunun pituisen junan vaikka heti vaivatta 140 kilometrin huippuvauhtia, jos vain radan kunto antaisi myöten. Veturit jäävät vuodenvaihteessa rokuliin Kainuun radan sähköistyksen valmistuttua. Osa vetureista varastoidaan Ouluun.