Rautatie on mahdollisuus – Pamfletti Suomen rautateistä ja liikennepolitiikasta

Kirja ilmestyi toukokuussa 2005. Sen painos myytiin loppuun vuoden 2006 keväällä. Voit ladata kirjan itsellesi PDF-muodossa, koko 1,8 Mt.

Takakannen teksti kertoo kirjasta näin:

Viime talven ajan on Suomessa tutkittu 958 ratakilometrin lakkauttamista, joukossa kolme läpikulkurataa. Maissa, joissa rataverkko on vapautettu kilpailulle, vastaavantyyppisille rataosille on ilmaantunut uusia operaattoreita ja uutta liikennettä.

VR Oy saa mittavaa julkista tukea sen mukaan kannattamattomaan henkilöjunaliikenteeseen – kaikkeen paikallisliikenteeseen ja suureen osaan tavallisista pikajunista. Vuoden 2005 keväällä on julkisuudessa esitetty, että merkittävä osa tästä liikenteestä joudutaan lakkauttamaan, koska määrärahoja vähennetään ja VR Oy:n vaatima tuki nousee. Muualla Euroopassa rataverkon vapautus on lisännyt etenkin paikallisliikenteen ja sivuratojen henkilöliikenteen suosiota ja kannattavuutta.

Liikenne- ja viestintäministeriössä ajatellaan toisin kuin EU:ssa, vaikka EU pakottaa sen lähivuosina muuttamaan kantansa. Onko Suomi täysin valmistautumaton rautateitä odottaviin haasteisiin? Vai valmistaudutaanko muutoksiin tavalla, jota ei edes haluta julkisesti käsitellä?

Halutaanko Suomessa parantaa rautatieliikenteen kilpailukykyä ja osuutta liikenteestä, vai olemmeko matkalla Tornion tielle? Siellä satojen tuhansien tonnien vuotuiset malmikuljetukset ovat siirtymässä maantielle paikallisten vastustuksesta huolimatta.

Raideryhmän mielestä vähäliikenteisiksi kutsutut rataosat kuljettavat merkittävän määrän rahtia, ja lopettamisen sijasta radat kannattaa korjata. Ne edistävät omalta osaltaan koko Suomen elinkelpoisuutta.

Koko Suomen rataverkko, myös sivuradat voivat palvella kaukoliikennettä sekä kannattavaa paikallisliikennettä, kunhan ratojen käyttö vapautetaan EU:n periaatteiden mukaan kaikille operaattoreille. Rautatie elvyttää maaseutua ja pieniä kaupunkeja, se on Suomelle mahdollisuus.

Pamfletti on tehty valtakunnallisena ja vapaaehtoisena kansalaistyönä.

Kirjassa on seuraavat artikkelit:

(Sisällysluettelo myös PDF-muodossa.)

Pelaajat
Rullataanko radat?
Konginkangas, tietoinen riski
Miksi mediaa ei kiinnosta?
Sivuratojen numeroleikkiä
Malmijunat vaihtuvat maantierahdiksi
Päästöt vain kasvaisivat
Rautatierahdin kannattavuus
Kannattavatko kaikki kilpailua?
Kokemuksia rautatieliikenteen vapauttamisesta
Rata jolla rahti moninkertaistui
VR:n paikallisliikenteen kehitys ja taantuminen
Henkilöliikenteeseen tulivat jo ensimmäiset itsenäiset operaattorit
Miksi VR Osakeyhtiöllä on monopoli rautateiden henkilöliikenteen tukeen?
VR Oy:n ylimääräinen kalusto varattava kalustoyhtiöön muille liikennöitsijöille
Romutusintoa
Raideliikenne kaupunkituottavuuden välineenä
Suomen rautatieliikenteen uudistusohjelma
Näin vesitetään lainsäädäntöuudistus – rautatieliikenteen erottaminen radanpidosta
Ehdotus Rautatielaiksi

Liitteet

Liite jota ei ole
Veronmaksaja keskustelee ministerin kanssa
Veronmaksaja keskustelee ay-aktiivin kanssa
Maakunta keskustelee ministerin kanssa
Kommentteja Ratahallintokeskuksen raporttiluonnokseen
Mitä tapahtuu seuraavaksi?

ISBN 952-91-8817-X